Connect with us

Köksliv

Hantverkare kök

Tips

Guide: Ultimata checklistan för när du ska anlita hantverkare!

Hantverkare. Det bästa och det sämsta som hänt alla hemmakära renoveringsentusiaster. Vi inspireras av förtrollande Instagram-flöden och Pinterest-konton och ser oändliga möjligheter till ett vackert och imponerande hem. Alla har vi dock inte tummen på rätt plats, eller tillräckligt med kunskap, tid och ork att själva förverkliga våra planer. Det är då de hat-älskade hantverkarna kliver in i bilden. Blir det bra blir det ju fantastiskt! Går det snett blir det däremot inte bara dåligt och energislukande utan kan i värsta fall bli en väldigt kostsam historia… Hur ska man då gå till väga för att minimera riskerna att det blir det senare?

Enligt konsumentverket är hantverkstjänster ett återkommande problem för landets konsumenter där runt 10 000 anmälningar görs varje år. Problemen med hantverkstjänster kostar konsumenterna årligen en hissnande summa om ca 10 miljarder kronor! Samtidigt har hantverkarna fått fler jobb, till stor del tack vare ROT-avdrag som har minskat kostnaderna (inledningsvis och förutsatt att inget går fel vill säga) för privatpersoner då man kan få tillbaka upp till 30 % av arbetskostnaden, som mest 50 000 kr per år. 

Läs även Så gör du en lyckad köksplanering

Hantverkare kök

Foto: Pexels

För att du ska slippa frustration och sömnlösa nätter i samband med din renovering har Köksliv satt ihop en guide på vad du ska tänka på innan, vid affär, efter och vid fel när du anlitar hantverkare.

 
Innan:
  • Det börjar med dig – ha klart för dig vad exakt du behöver hjälp med innan du begär någon offert.
  • Ta in offerter från flera firmor – be om specifikation för både fastpris och löpande arvode.
 
Vid affär:
  • Kontrollera:
    • F-skattsedel, hittas på Skatteverket eller allabolag
    • Skulder hos Kronofogden
    • Eventuella konkurser eller annat som inte stämmer i bolagsordningen, kostar 75 kr, hittas via Bolagsverket.
    • Medlemskap i branschorganisation – för köksrenoveringar är det främst Byggkeramikrådet som är mest aktuellt. Man måste kontakta enskilda organisationer för att ta reda på detta, så fråga vilken/vilka branschorganisationer tillhör och kontakta sedan.
  • Begär att få se gällande försäkring, kan vara exempelvis färdigställandeförsäkring, byggfelsförsäkring, allriskförsäkring, Rot-försäkring och ansvarsförsäkring. 
  • Begär referenser och se till att kontakta dessa.
  • Ha ett tydligt avtal och inkludera:
    • Kravspecifikation.
    • Exakt bild av prissättningen.
    • Vad som gäller vid förseningar.
    • Gällande försäkringar.
    • Den garanti som ni kommer överens om. Garanti finns inte automatiskt.
    • Att i samband med rör- och våtrumsarbeten utförs de enligt de branschregler som finns för keramik (BKR), plastmattor (GVK) och rör (Säker Vatten).
    • För att vara på säkra sidan kan du ta hjälp av en jurist, det finns även bra mallar på nätet, som Konsumentverkets Hantverkarformulär.
  • Gör eventuella tilläggsbeställningar skriftligt och som tydligt tillägg till avtalet.
  • Anlita givetvis vitt, vid problem har du då skydd. 
  • Betala aldrig i förskott. Om inte betalning kan ske efter avslutat arbete följ en avtalad delbetalningsplan där betalning sker först då vissa avtalade arbeten utförts.
 
Efter:
  • Ta alltid in en egen besiktningsman som får bedöma arbetet.
 
Vid fel:
  • Se till att göra en skriftlig reklamation. 
  • Dokumentera felen.
  • Låt alltid hantverkaren få möjlighet att åtgärda felet – hantverkare har rätt till detta.

 

Click to comment

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

More in Tips

To Top